Handelsbetingelser
Generelle oplysninger
1855 Cru A/S
Narvikvej 7-9
4900 Nakskov
Telefon 54 92 18 55
E-mail: info@1855cru.dk
CVR. nr. 34471983
Etableret 31/3-2012
Afgivelse af ordre
Når du har afgivet en ordre hos 1855 Cru A/S, vil vores system automatisk sende dig en e-mail, hvoraf det fremgår, hvilke varer du har bestilt.
Eftersom der gælder særlige regler for salg af alkohol i Danmark beder vi dig være opmærksom på at hvis du accepterer vores handelsbetingelser, bekræfter du samtidigt at du er fyldt 18 år.
Betaling
På 1855cru.dk kan du betale med følgende betalingsmidler:
-
Dankort
-
Visa
-
Mastercard
-
Visa Electron
-
Diners Club
-
Discover/JCB
-
MobilePay
-
ApplePay
-
Kontooverførsel*
Der tillægges ikke gebyr på betalingskort. I forbindelse med at betalingstransaktionen gennemføres, vil dine betalingsoplysninger blive gemt, indtil de enkelte betalingstransaktioner er gået igennem. Beløbet hæves først på dit kort, når varen afsendes.
*) Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller
2) pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.
Levering
1855 Cru A/S leverer med PostNord eller Danske Fragtmænd. Leveringstiden er 1-3 hverdage. Ikke brolagte øer har en ekstra dags leveringstid. Du kan naturligvis også vælge en hvilken som helst anden leveringsdato. Dette skal gøres inden du afslutter din samlede bestilling.
Særligt om levering med Danske Fragtmænd
Skulle du ikke være hjemme har du mulighed for i ”bemærkninger til levering” at vælge en anden adresse til levering eller at give fragtmanden tilladelse til at stille leverancen på et angivet sted på adressen f.eks. i garage eller i carport. BEMÆRK: hvis du vælger, at varen må sættes, uden at du er hjemme, overgår ansvaret for varen til dig, når de sættes, dér hvor du har bedt om det.
Fragtomkostninger
Du betaler udelukkende vores udgift til transporten, ja endda kun en del heraf. Ordrer over kr. 2.000,00 pålægges ikke fragt. Levering af ordre under 2.000 kr. med PostNord til privat, erhverv eller pakkeshop koster 49kr. Levering med fragtmand koster 99kr. uanset beløbsstørrelse.
Afhentning
Du har også mulighed for at afhente dine bestilte vine hos en af 1855 Cru A/S’s forhandlere. Vær opmærksom på at du skal klikke på hvilken forhandler, du ønsker at afhente hos inden du afslutter og godkender din ordre. Ligeledes skal du være opmærksom på ekspeditionstiden typisk vil være 5-8 hverdage.
Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare. Består ordren af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager det sidste parti, eller den sidste del.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen, til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til info@1855cru.com eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du også finder i din ordrebekræftelse.
Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.
Du kan vælge at bytte til andre vine hos 1855 Cru A/S eller du kan vælge at få det beløb, som du har indbetalt til os tilbage.
Returnering
Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.
Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
Varer uden fortrydelsesret
Følgende aftaler kan ikke fortrydes:
Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnede til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen – dvs. der er kun fortrydelsesret på uåbnede flasker vin.
Levering af alkoholholdige drikkevarer, hvor prisen blev fastsat ved aftalens indgåelse og levering først kan finde sted efter 30 dage, og hvor den faktiske værdi afhænger af markedskonjunkturer, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på. Denne betegnelse dækker f.eks over vine købt som 'En Primeur'.
Varens stand, når du sender den retur
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, og egenskaber. Flasken må derfor ikke åbnes.
Hvis varen er åbnet eller fremstår behandlet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.
Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Varen sendes til:
1855 Cru A/S
Narvikvej 7-9
4900 Nakskov
Med de returnerede vine bedes der følge en udfyldt returblanket.
Endelig skal det understreges at vine købt i En Primeur/i forsalg hverken tages retur eller byttes.
Du kan også fortryde købet ved at give os besked, og aflevere den personligt på ovenstående adresse mod forudgående aftale.)
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Reklamationsret
Købelovens mangelsregler gælder for varekøb.
Når du handler hos os som forbruger, har du reklamationsret i 24 måneder.
Hvis din reklamation er berettiget, betyder det at du enten kan få varen ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dog følger reklamationen vinens naturlige holdbarhed. Reklamationsretten dækker ikke fejl eller skader, direkte eller indirekte opstået som følge af forkert behandling eller opbevaring.
Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
Ved fejl, mangler eller eventuelle udeblevne leverancer bedes henvendelse rettes til:
1855 Cru A/S
Narvikvej 7-9
4900 Nakskov
Telefon 54 92 18 55
Returnering af vine foregår ligeledes til ovenstående adresse. Inden du returnerer vinen, bedes du udfylde vores returblanket. Det er ikke et krav, men det letter vores sagsbehandling og minimerer ekspeditionstiden for reklamationen.
Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet.
Har du sendt en vare ind til fortrydelse eller reklamation vil du altid få tilsendt en mail når vi har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Klageadgang
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte os på info@1855cru.dk eller telefon 54 92 18 55. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:
Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg, www.naevneneshus.dk
For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. For klager over tøj og sko skal prisen dog have været mindst 720 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr
Refusion af moms
Hvis du bor eller normalt opholder dig uden for EU, kan du få momsen tilbage af vine du har købt i Danmark hos 1855 Cru A/S.
For at få momsen retur SKAL følgende tre betingelser være opfyldt:
1) Vinen skal være udført af EU inden udgangen af den 3. måned efter måneden for købet.
2) Vinen skal koste mindst 1.200 kroner, hvis du bor i Norge/Ålandsøerne, og 300 kroner, hvis du bor i andre lande.
3) Du skal selv tage vinene med, når du rejser ud af landet, eller sende dem til et land uden for EU.
Hvis du selv tager vinen skal du for at få momsen retur, tilsende os original faktura med et toldstempel fra det sidste EU-land du forlader inder du rejser ind i dit hjemland.
Hvis du får sendt vinen, skal du for at få momsen retur, sørge for at sende et bevis eller en attest fra toldmyndigheden i dit eget land for at varen er indført til dit hjemland.
Begge former for dokumentation skal tilsendes os med behørig hensyntagen til administrationsbehandling indenfor ovennævnte 3 måneders regel.
For hver faktura, du ønsker en momsrefusion, bliver der pålagt et administrationsgebyr på 350,00, som vi fratrækker det refunderet beløb.
Det er også muligt for virksomheder inden for EU at handle hos 1855 Cru A/S med fritagelse af moms og afgifter.
Hvis følgende punkter er opfyldt:
Virksomheden skal være oprettet med gyldigt CVR/VAT number.
Virksomheden skal være registreret som importør af vine i det pågældende land og 1855 Cru A/S have oplyst virksomhedens punkafgiftsnummer, som er bevis for at virksomheden er registreret som importør af vin.
Vinene sælges kun til afhentning på vores lager (ab lager). Virksomheden sørger selv for at vinen bliver afhentet og fragtet til udlandet inden for EU.
Udstationering
Det er muligt at handle med momsfritagelse. Det forudsætter dog, at 1855 Cru A/S er i besiddelse af udstationeringsdokumenter og andre relevante papirer. Dette kan udelukkende ske ved udlevering fra vores lager eller afsendelse til speditør, som sender direkte til kundens adresse i udlandet.
Refusion
I tilfælde af aftalte dekorter og returnererede vine, skal der ske en hel eller delvis refusion af købesummen. Refusion sker normalt altid ved tilbageførsel til det betalingskort hvorfra betalingen er kommet. Er betaling på den oprindelige ordre betalt via netbank, har 1855 Cru A/S brug for oplysninger om registreringsnummer og kontonummer på din bankkonto, for at kunne tilbageføre refusion til dig. Disse oplysninger er ikke følsomme, og kan uden videre oplyses pr. E-mail eller anden traditionel korrespondance.
Persondatapolitik
For at du kan indgå aftale og handle med 1855 Cru A/S har vi brug for at registrere og behandle nogle oplysninger om dig. Læs mere om dette i vores Persondatapolitik
Handelsbetingelser sidst opdateret 29. marts 2022.
Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Til:
1855 Cru A/S
Narvikvej 7-9
4900 Nakskov
Telefon 54 92 18 55
E-mail: info@1855cru.dk
CVR. nr. 34471983
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:
__________________________________________________________________________________
Bestilt den: _______________________________ Modtaget den: _______________________________
Forbrugerens navn: ______________________________________________________________________
Forbrugerens adresse: ___________________________________________________________________
Forbrugerens underskrift: _________________________________________ Dato: _________________
(kun hvis formularens indhold meddeles på papir)